X
تبلیغات
همه چیز در مورد کودکان
جمع آوری اطلاعات رفتار و پرورش کودکان و نوزادان توسط " ال آی خانوم "

بيش‌فعالي، نام يك اختلال رفتاري كودكان است كه آنها را با نقص توجه روبه‌رو كرده و امكان انجام كارهاي روزمره را از آنان مي‌گيرد اما با آغاز فصل تحصيل سر باز زدن از انجام تكاليف مدرسه و امتناع از تلاش ذهني كه از پيامدهاي بي قراري و جنب و جوش بيش از اندازه كودكان است، والدين را با مشكلات بيشتري مواجه مي‌كند.
بايد دانست در كنار دارودرماني و مشورت با روانشناس، والدين نيز قادر خواهند بود با به‌كارگيري تكنيك‌هاي علمي، بسياري فاكتورهاي منفي رفتار كودك بيش‌فعال خود را كنترل و به جاي آن با پرورش رفتارهاي مثبت، او را در انجام امور تحصيلي ياري كنند.
حمايت والدين
حاضرجوابي، دويدن يا پريدن‌هاي بيش از اندازه و بي‌محابا، قطع صحبت‌هاي ديگران، تحمل كم در نشستن يا ايستادن و ناتواني كنترل صحبت از مهم‌ترين علائم اختلال بيش‌فعالي است كه اغلب در سنين مدرسه شيوع بيشتري پيدا مي‌كند.تحقيقات حاكي از آن است كه عوامل ژنتيكي و محيطي سبب اين اختلال رفتاري است. اگرچه علت اصلي اختلال نقص توجه هنوز به‌طور دقيق شناخته نشده اما اختلال در عملکرد مغز و به دنبال آن كاهش ميزان خونرساني و برهم خوردن تعادل ترشح مواد شيميايي مغز محتمل‌ترين علت رفتارهاي ناهماهنگ كودكان با محيط و اطرافيان شناخته شده است. علاوه بر اين برخي رويدادها در دوران بارداري، زايمان و حتي پس از آن باعث افزايش دامنه اختلال مي‌شود. بخصوص مصرف برخي داروها و ابتلا به تعدادي بيماري‌ها در اين دوران در شكل‌گيري بيش‌فعالي كودكان مؤثر است. از آنجا كه اين كودكان در تمركز، برنامه‌ريزي و كنترل رفتار دچار نقص در كاركرد هستند، مسلماً آنها در انجام تكاليف مدرسه با چالش‌هاي جديدي روبه‌رو مي‌شوند. بر اين اساس نياز والدين به مراقبت بيشتر از كودكان بيش‌فعال بيشتر مي‌شود.ديدگاه و احساسات مثبت والدين ارزشمندترين سرمايه براي كودكان با اختلال نقص توجه است.
دكتر غزال زاهد، روانپزشك معتقد است، والدين بايد بدانند كه مشكلات رفتاري كودكان بيش‌فعال، خارج از اختيار آنهاست، بنابراين در كنار همكاري بيشتر از تهديد، تحقير و يا تنبيه كودك خود بپرهيزند. وقتي والدين خود شخصيتي آرام داشته باشند و با حفظ خونسرديشان قادر به تمركز باشند به‌طور قطع با كودك خود ارتباط بهتري برقرار و او را در انجام تكاليف مدرسه به درستي ياري خواهند كرد.به گفته دكتر نفيسه بروجردي، روانشناس، از آنجا كه روابط خانوادگي پرتنش و حتي اختلالات روحي و روانی والدين بر بيش‌فعالي كودكان مؤثر است، حين و حتي قبل از درمان كودك، لازم است والدين نيز تحت نظر مشاور، بسياري از فشارهاي رواني و استرس و اضطراب خود را درمان كنند.
به اعتقاد وي مادري كه خود افسرده و بي‌حوصله است و انرژي كافي براي پاسخ مثبت به كودكش ندارد، ناگزير در برابر خواسته‌هاي فرزند خود، واكنش مطلوبي نخواهد داشت و دائماً در حال محكوم كردن او است. بر اين اساس مي‌توان گفت مادران فعال و سرزنده قادرند واكنش مثبت‌تري نسبت به خواسته‌هاي فرزند خود نشان دهند كه در نتيجه كنترل بهتري بر كودك خود خواهند داشت.
كمك به افزايش تمركز
دكتر زاهد، در حالي كه به لزوم درمان دارويي و غيردارويي براي كودكان بيش‌فعال تأكيد مي‌كند، معتقد است، علاوه بر داروهاي تجويز شده براي اين قبيل كودكان، والدين نيز بايد بياموزند چگونه در دوران درس و تحصيل با فرزند خود رفتار صحيحي داشته باشند.
برنامه‌ريزي و در عين حال اختصاص ساعاتي از روز به تكاليف درسي، بازي، تماشاي تلويزيون و تغذيه براي جهت‌دهي به فعاليت‌هاي آنان امري ضروري است. بنابراين توصيه مي‌شود شرايط مناسب، محلي ثابت و زماني معين براي استراحت و رسيدگي به تك تك دروس تدارك ديده شود و والدين با حضور خود او را كنترل كنند.
پژوهش‌هايي كه به منظور متمركزسازي ذهن كودكان بيش‌فعال انجام شده بيانگر آن است كه اين گروه از محصلان بايد روزانه هفت ساعت پشت ميز بنشينند و در عين حال سكوت و آرامش خود را حفظ كنند.
دكتر زاهد در اين رابطه توصيه مي‌كند: «والدين به محض برگشت كودك بيش‌فعال به خانه، داروهاي تجويز شده‌اش را به او بدهند تا پس از يك دوره استراحت كوتاه‌مدت و طي يك ساعتي كه دارو در بدن وجود دارد، كودك قادر به تمركز باشد و بتواند تكاليف خود را انجام دهد.»
اختصاص ساعاتي از روز براي تخليه انرژي نيز براي كودكان بيش‌فعال لازم است. به گفته دكتر بروجردي چنانچه كودكان بيش‌فعال، فعاليت جسماني و تحرك كافي در فضاي مناسب نداشته باشند انرژي خود را صرف فعاليت‌هاي بي‌هدف مي‌كنند كه در نتيجه موجب نارضايتي اطرافيان مي‌شود.يك يا چند دوره كوتاه فعاليت فيزيكي هنگام انجام تكاليف، فكر كودك را باز كرده و به او اجازه مي‌دهد تا با تمركز بيشتري تكاليفش را انجام دهد. بنابراين والدين بايد به كودك خود فرصت دهند تا هر چند دقيقه يك بار از جايشان بلند شده و با قدم زدن در خانه، چند دقيقه پياده‌روي يا توپ‌بازي، قوا و انگيزه‌شان را تجديد كنند.
دكتر بروجردي در اين رابطه مي‌افزايد: برنامه‌ريزي و حجم تكاليف در نظر گرفته شده براي كودكان كم‌سن و سال بايد متفاوت از ديگر كودكان باشد. چنانچه كودك در مقطع اول يا دوم دبستان مشغول تحصيل است به جاي آنكه والدين او را مجبور به نشستن طولاني‌مدت پشت ميز كنند بهتر است آموزش را در قالب بازي انجام دهند و هنگامي كه كودك مشغول شيطنت در آشپزخانه است مي‌توان از او خواست تا با انگشت كلمات را روي سيني آغشته به آرد بنويسد.
مكان مناسب براي مطالعه
اختصاص مكاني آرام، تميز و راحت در خانه براي انجام تكاليف لازم است. بر اين اساس ميز موجود در اتاق خواب، كودك را بيش از اندازه از محيط خانواده دور مي‌كند و ميز آشپزخانه به دليل بزرگي و واقع شدن در مكاني پررفت و آمد مانع از تمركز كودك بيش‌فعال مي‌شود.
عامل حواس پرتي مثل صداي تلويزيون، انگيزه كودك را براي تفكر كاهش مي‌دهد. برخي كودكان هنگام انجام تكاليف سكوت را ترجيح مي‌دهند اما برخي ديگر تمايلي به سكوت مطلق ندارند.
در تحقيقات ديگري ثابت شده موسيقي درماني كمك زيادي به تمركز كودكان بيش‌فعال مي‌كند بر اين اساس چنانچه كودك موسيقي ملايم را هنگام انجام تكاليف ترجيح مي‌دهد با او مخالفت نكنند. صداي اقيانوس، صداي باران و يا موسيقي كلاسيك البته با صداي كم، اعتماد به نفس كودك را تقويت كرده و باعث مي‌شود تا دقيق‌تر از گذشته از عهده مسئوليت‌هايش برآيد.عود ريحان، چوب صنوبر، چوب كاج، نعناع، ليمو و مركبات از رايحه‌هايي است كه تمركز را افزايش مي‌دهد. استفاده از چنين روش رايحه درماني، كمي دورتر از ميز تحرير كودك توصيه مي‌شود.
معجزه تشويق
نظم، فاكتور كليدي براي كنترل رفتارهاي كودكان بيش‌فعال است. قبل از آغاز انجام تكاليف، به كودك بايد كمك كرد تا هدفش را از مطالعه بشناسد. كودكان بيش‌فعال اغلب در مدت كوتاهي مداد يا پاك كن خود را گم كرده و پس از آن وقت زيادي را صرف يافتن آن مي‌كنند كه در نهايت موجب خستگي و كاهش توجه آنها مي‌شود. پس بهتر است والدين وسايل مورد نيازش را در ظرفي مناسب كنارش قرار داده و از او بخواهند تا وسايل خود را تنها در آن ظرف بگذارد.بهتر است مدت زمان تعيين شده براي انجام تكاليف براي او شرح داده شود. دكتر زاهد در اين رابطه توصيه مي‌كند والدين با قرار دادن ساعت ثانيه‌شمار كنار كودك او را با مفهوم زمان آشنا كنند. اختصاص زمان براي انجام هر بخش از تكاليف و نشان دادن مفهوم زمان با استفاده از عقربه‌هاي ساعت، كودك را مجبور به تفكر و تمركز كرده و تلاش‌هاي مثبت هر چند كوتاهش را تقويت مي‌كند.
والدين مي‌بايست هر چند دقيقه به كودك خود سر بزنند و از او بخواهند تا تكاليفش را در شروع، وسط و پايان كار توضيح دهد. گاهي اجازه دهند كودك به آنها درس دهد تا امكان پرسش و پاسخ بيشتري فراهم شود. اغلب كودكان بيش‌فعال، نوشته‌هاي شلوغ و درهمي دارند. به گفته دكتر زاهد، والدين بايد بدانند كه كودكشان در اين زمينه ناتواني خاصي دارند، بنابراين نبايد آنها را شماتت كنند. برخي كودكان با جويدن آدامس و يا خوردن سيب هنگام مطالعه، توانايي بيشتري براي يادگيري پيدا مي‌كنند. علاوه بر اين استفاده از لقمه‌هاي سرشار از پروتئين مانند گوشت و مرغ، انرژي لازم براي فعاليت مغز را تأمين مي‌كند.والدين از اينكه خواب كودكشان كافي بوده، مطمئن شوند. زيرا كمبود خواب مانع از عملكرد صحيح مغز مي‌شود.
بيكاري، علائم بيش ‌فعالي كودكان را تشديد مي‌كند و آشفتگي روحي آنان را مي‌افزايد. بنابراين والدين بايد تا حد امكان كودك خود را سرگرم نگه‌دارند. والدين مي‌بايست قسمتي از زمان برنامه‌ريزي شده را براي كودكشان صرف آموزش تميز نگه داشتن كيف و وسايلش كنند. آنها بهتر است با كودك خود به مغازه رفته تا دفترهايشان را خودش انتخاب كند. براي او دفتر يادداشت، كاورهاي رنگي و خودكارهاي چند رنگ تهيه كرده تا اشتياقش را براي انجام هر چه منظم‌تر تكاليفش بيفزايند.حروف را روي فوم‌هاي رنگي كشيده و پس از برش روي تخت يا ديوار اتاقش بچسبانند تا هميشه جلوي چشمش باشد و مرور شود.علاوه بر مشاور منظم با روانشناس يا روانپزشك، همواره با معلم كودك خود در ارتباط بوده تا در جريان پيشرفت يا مشكلات تحصيلي او قرار گيرند. مربي نقش مهمي در تشخيص اضطراب كودكان، كنترل آن و گزارش روند بهبودي دارد.
چند بازي فكري مؤثر
بازي با سكه نه تنها براي كودكان بيش فعال لذتبخش است، بلكه باعث تمركز حواس و تقويت حافظه او مي‌شود. براي اين منظور به والدين توصيه مي‌شود در ساعاتي كه براي بازي كودك برنامه‌ريزي كرده‌اند. تعدادي سكه در چند مدل و مقواي نازكي تهيه كنند. ابتدا پنج سكه را انتخاب كرده به صورت نوار پشت سر هم روي ميز بچيند و بعد به كودك بگويند تا با دقت آنها را تماشا و ترتيب آن را به خاطر بسپارد. سپس سكه را با كاغذ پوشانده و ساعت ثانيه‌شمار را روشن كرده و از كودك خود بخواهند تا مانند ترتيب سكه‌هاي آنها پنج سكه ديگر را بچيند. پس از اتمام بازي زمان را اندازه‌گيري كرده و كودك خود را تشويق كنند تا با تمركز بيشتر توالي سكه‌ها را در مدت زمان كوتاه‌تري بچيند.تمرين بي‌حركت ماندن نيز از بازي‌هايي است كه باعث افزايش يكپارچگي بدن با مغز مي‌شود. از كودك خواسته شود تا مدتي روي صندلي بدون حركت بنشيند. چنانچه چند كودك ديگر در اين بازي شركت داده شوند انگيزه كودك براي شركت در مسابقه بيشتر خواهد شد. اين تمرين چند مرتبه در هفته تكرار شود. تمرين و ممارست در اين بازي باعث تقويت كنترل خود شده و اتصالات نوروني مغز را افزايش مي‌دهد.تهيه پازل كلمات و پازل تصاوير طراحي شده براي كودكان به نظر مي‌رسد بازي ساده‌اي باشد اما اين قبيل جداول وسيله خوبي براي افزايش توجه كودكان بيش فعال است. پازل كلمات توانايي كودكان را در نظم بخشيدن و ترتيب گذاري افزايش مي‌دهد. در حالي كه پازل تصاوير و جست‌وجو براي خطوط صحيح، توجه و متمركز را افزايش مي‌دهد. والدين بدون آنكه به كودك استرسي وارد شود با تشويق او سعي كنند تا در هنگام بازي سرعت عمل داشته باشند و حواس خود را تا حد امكان جمع كنند.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم شهریور 1389ساعت 8:19  توسط ال آی خانوم | 

با روند رشد و تكامل كودك خود آشنا شوید

كودك از ابتدای تولد ، قدرت زبان را درك كرده و شروع به صحبت می كند. از لحظه ای كه چشمان وی به صورت شما می افتد، شروع به تماشای حالات مختلف چهره و گوش دادن به صداهایی می كند كه برای صحبت كردن با وی ایجاد می كنید. او خیلی زود با حركت دادن لبها واجزای چهره اش شروع به تقلید از شما می كند. گوش دادن و تقلید كردن دو راه اساسی یادگیری زبان هستند كه كودك به خوبی از عهده آنها برمی آید.

یك ماهگی

حركت نوزاد در این سن هنوز تحت تأثیر واكنش های  اولیه است. نوزاد در این سن هنوز از نظر بینایی كامل نیست ، هر چند ازبدو تولد می تواند ببیند و رنگها و شكلها را از فاصله نزدیك تشخیص دهد. وقتی می خواهید چیزی را به نوزادتان نشان بدهید، او را در حالت قائم  یا  با كمی زاویه نگه دارید. در یك ماهگی قد نوزاد به طور متوسط 54 سانتیمتر ( حدود 52 تا 56 سانتیمتر ) و وزن او چهار كیلوگرم است ، ولی می تواند بین 5/3 تا 5/4 كیلوگرم متغیر باشد. در یك ماهگی ، یعنی در طی چهار هفته اول عمر، كودك این خصوصیات را به دست می آورد:

1-    در هنگام خوابیدن به شكم و در حالت خمیده قرار می گیرد . وقتی از ناحیه شكم نوزاد را آویزان كنیم ، سر به جلو خم می شود؛

2-    در حالت خوابیده ، پشت خمیده و كمی سفت است ؛

3-    چشمها را به روی چهره افراد و یا نور در محور دید متمركز می كند؛

4-    صورت انسان به ویژه صورت مادر خود را ترجیح می دهد.

دوماهگی

نوزاد به سرعت رشد می كند و با كمك اصواتی كه تولید می كند، در واقع با شما ارتباط برقرار می كند. هر صدای جدیدی كه كودك از خودش در می آورد ، تجربه جدیدی است كه كسب می كند و كم كم با تركیب این صداها شروع به صحبت كردن خواهد نمود. در دو ماهگی ، كودك در طول روز كمتر می خوابد و ممكن است برخی اوقات بیداری خود را به گریه كردن بگذراند. البته همه كودكان مثل هم نیستند و ممكن است كودك شما خیلی كم گریه كند. اكثر گریه های كودك درعصر و شب اتفاق می افتند و اغلب این گریه ها به علت كولیك ایجاد می شوند. (كولیك نوعی درد شكم است كه معمولاً از سه هفتگی آغاز شده و تا سه ماهگی طول می كشد) . البته كولیك تنها علت گریه كودك نیست ؛ گریه می تواند به علت خیس بودن ، گرسنگی و یا سایر عوامل باشد. همان طور كه گفته شد دراین سن گریه كردن تنها راهی است كه نوزاد به وسیله آن به شما نشان می دهد كه نیازبه كمك دارد.

در دو ماهگی كودك شما قادر است :

1-    در حالت خوابیده به شكم ، سر را مختصری بلند كند. اگر او را از شكم بلند كنیم ، سر در امتداد بدن قرار می گیرد؛

2-    در حالت خوابیده به پشت اگر او را بلند كرده و بنشانیم سر را به عقب می برد؛

3-    اشیای متحرك  را با چشم ، 180 درجه تعقیب می كند ؛

4-    در تماسهای اجتماعی لبخند زده و به صداهای اطراف به دقت گوش می كند.

سه ماهگی

كنترل حركات سر در این سن شروع می شود. به تدریج گردن كودك قویتر شده واو قادرمی گردد كه سرش را به اطراف بچرخاند و به اشیاء مختلف نگاه كند. همچنین كودك شروع به شناختن بدن خود می كند . او می تواند انگشتانش را باز وبسته نماید وممكن است حتی برای چند ثانیه بتواند یك اسباب بازی را در دستش نگاه دارد. اولین لبخندهای كودك حركاتی غیرارادی و رفلكسی هستند، اما بعد از مدتی او یاد خواهد گرفت كه درپاسخ به لبخند شما، لبخند بزند. دراین سن قد كودك به طور متوسط  60 سانتی متراست و وزنی حدود 5/5 كیلوگرم دارد ولی قد او می تواند از 58 تا 63 سانتی متر و وزن او از 8/4 تا 5/6 كیلو گرم متغیر باشد.

در سه ماهگی كودك این مهارت ها را كسب می كند:

1-    در حالت خوابیده به روی شكم ، سر وسینه را بلند می كند. دستها كشیده است، اگر او را از شكم آویزان كنیم سر را بالاتر از سطح بدن نگه می دارد ؛

2-    درحالت خوابیده به پشت به طرف اشیاء دست دراز می كند، اما نمی تواند آنها را بگیرد. اسباب بازی را تكان می دهد؛

3-    اگر كودك را بلند كرده و بنشانیم ، افتادن سر به عقب تا اندازه ای كمتر است و سر،  حركات پاندولی ( حركات رفت و برگشتی ) دارد. پشت خمیده است؛

4-    تماس های اجتماعی را ادامه می دهد و به موسیقی گوش می دهد .

چهار ماهگی

كودك به سرعت رشد می كند و دوست دارد با او صحبت كنید و بازی های ساده انجام دهید . می توانید با صرف كردن وقت بیشتری در كنار او، رفتارهای اجتماعی را به او یاد بدهید. كودك همچنین از دیدن و صحبت كردن با خودش در جلوی آینه لذت خواهد برد. برای این كار بچه را در فاصله 15 تا 20 سانتی متری یك آینه ثابت قراردهید تا بتواند خود را در آن ببیند. در این سن كودك كم كم و با كمك شما شروع به نشستن می كند ، اما بعد از مدتی یاد می گیرد كه با كمك پاها واستفاده از دستهایش ، خود را در حالت نشسته نگه دارد .

كودك اكنون علاقه بسیاری دارد كه بتواند اشیاء را در دهانش گذاشته و بمكد، بنابراین باید بسیار مراقب باشید و اشیاء ریز را از دسترس او خارج كنید تا وارد حلق و مری او نشوند. حالا كه او كنترل بیشتری روی حركات دستش پیدا كرده ، انگشتان خود را می مكد ، این كار موجب لذت و آرامش او می گردد . مكیدن انگشت شست دراین سن كاملاً طبیعی است و نشان دهنده فشار روانی و یا عدم احساس امنیت نیست . همچنین اكثر كودكان بعد از یك یا دو سالگی این عادت را كنارمی گذارند.

كودك شما در فاصله 6- 4 ماهگی قادر خواهد بود:

1-    در وضعیت خوابیده به شكم، سر و سینه را بلند كند. سر را در محور عمودی قرار دهد و پاها را در حالت كشیده نگه  دارد؛

2-    در وضعیت خوابیده به پشت ، بیشتر در وضعیت قرینه قرار می گیرد . دست ها را در خط  وسط بدن می گذارد . به طرف اشیاء دست دراز می كند، آنها را گرفته و به دهان می برد؛

3-    در وضعیت نشسته سراستوار بوده و به عقب نمی افتد . به سمت جلو خم می شود و از نشستن با كمك شما، لذت می برد؛

4-    در حالت ایستاده با پاهایش به زمین فشار می دهد ؛

5-    بلند می خندد؛

6-    اگر در ضمن بازی تماس را قطع كنیم خشگمین می شود؛

7-    با دیدن غذا به هیجان می آید.

پنج ماهگی

در این سن كودك شروع به درك مفاهیم اولیه می كند؛ مثلاً با پرت كردن اسباب بازی از تختخوابش به بیرون ، شروع به یاد گیری علل و اثر كارها كرده و به كشف دنیای اطرافش می پردازد.

در این سن كودك علاوه بر مهارت هایی كه در چهار ماهگی به دست آورده قادر است:

1-    سرخود را قائم نگهدارد؛

2-    به چیزهای كوچك توجه نشان دهد؛

3-    تا حدودی بدون كمك بنشیند و به جلو خم شود.

شش ماهگی

در شش ماهگی كودك علاقه بیشتری به آنچه كه در اطرافش می گذرد نشان می دهد. او سرش را به سمت صداهای آشنا می چرخاند و مدت طولاتری را صرف بررسی چیزهایی كه توجهش را جلب كرده است ، می كند. قد او به طور متوسط 67 سانتی متر و وزن او 5/7 كیلوگرم است . قد و وزن  می توانند محدوده ای بین 63 تا 5/69 سانتیمتر و 3/6 تا 3/8 كیلوگرم داشته با شند.

در این سن كودك بسیار متحرك و فعال است و با  كمك شما می تواند به  وضعیت نشسته دربیاید . توانایی كودك در رسیدن و گرفتن اشیاء كم كم دقیق تر می گردد و شما می توانید با قراردادن اشیاء درنقاط مختلف ، این توانایی را تقویت كنید . آویختن اسباب بازی در بالای گهواره  به كودك این اجازه را می دهد كه مهارتهای خود را تمرین كند. او در این سن می تواند اسباب بازی را از یك دست به دست دیگر بدهد.

از نظر بینایی كودك در این سن به تمام چیزهایی كه در اطرافش رخ می دهد، نگاه می كند. همچنین  هر دوچشم كودك باید همزمان در یك جهت حركت كنند. بنابراین اگر به نظر می رسد كه حركات چشمها هماهنگ نبوده و یكی از چشم ها به داخل یا خارج حركت می كند باید به چشم پزشك مراجعه كنید.

هوش كودك می تواند تحت نفوذ عوامل مختلفی مثل تحریكات محیطی ، سلامتی ، رژیم غذایی و حتی جنبه های اقتصادی – اجتماعی مثل فقر قرار گیرد . حتی آسیب ها و صدمات وارده به كودك می توانند نقش مهمی درهوش او داشته باشند. در این مرحله از نمو كودك، شما می توانید رشد فیزیكی ، اجتماعی و هوشی او را با  تحریكات محیطی و صرف وقت برای بازی كردن، خواندن و صحبت كردن با او افزایش دهید.

كودك در6 ماهگی قادر خواهد بود:

1-    بدون كمك بنشیند؛

2-    با نشستن سر به عقب نمی افتد؛

3-    تغییر صدا بدهد؛

4-    اشیاء را با تمام قسمت دستش بگیرد و آن را از یك دست به دست دیگربدهد؛

5-    چشمهایش را به طور هماهنگ حركت دهد،

6-    از دیدن غریبه ها نگران نشود و گریه نكند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم شهریور 1389ساعت 9:31  توسط ال آی خانوم | 

14 ماهگی زمانی است که کودک با رفتاری های متفاوت خودنمایی می کند

 تازه‌وارد در چهاردهمين ماه زندگي، خود را براي آموختن تجربيات جديد آماده مي‌كند.
او اكنون سه يا چهار هفته است كه راه رفتن را بخوبي ياد گرفته است و با برداشتن هر گام، يك قدم به مرزهاي اعتماد به نفس و عزت نفس نزديك‌تر مي‌شود.
کوچولوی قدرتمند
توانايي‌هاي فيزيكي كوچولوي 14 ماهه توجه پدر و مادر را به خود جلب مي‌كند او وقت زيادي از روز را به فعاليت، آزمايش و تكاپو اختصاص مي‌دهد و سرك كشيدن از يك اتاق به اتاق ديگر و بدست آوردن تجربيات جديدتر كار مورد علاقه اوست.
هيچ تعجبي ندارد اگر كوچولو دوست دارد روي صندلي بايستد يا از مبل بالا برود.
تکامل شناخت
تازه‌وارد در چهارده ماهگي علاقه‌مند است با استفاده از حس لامسه تجربياتش را روز افزون كرده و هرچه بيشتر دنياي اطرافش را كشف كند.
لمس برگ‌هاي درختان، تنه درخت يا آب به كوچولو كمك خواهد كرد تا بيشتر درباره جهان پيرامون خود اطلاعات كسب كند و اجسام را با جزئيات بيشتري در ذهن خود به خاطر بسپارد.
براي كمك به تقويت رشد شناختي و ارتقاي قوه درك تازه‌وارد با استفاده از حس لامسه مجموعه‌اي از اشيای مختلف را به صورت جفت تهيه كرده و در اختيار نوپا قرار دهيد.
براي نمونه دو تكه پارچه، دو عدد كاغذ سمباده دو عدد صدف يا سنگ دريايي را تهيه كرده و از هر كدام يك شيء را در كيسه پلاستيكي گذاشته و جفت آن را در اختيار كوچولو قرار دهيد.
سپس وقتي نوپا هر يك از وسايل را جداگانه لمس كرد كيسه پلاستيكي را مقابل او گذاشته و به او كمك كنيد تا با استفاده از حس لامسه همتاي هر يك از وسايل را پيدا كند.
كوچولوي 14 ماهه در اين سن شيوه هنرآفريني با انگشتان دست را مي‌آموزد.
تلاشي كه او براي پوشيدن كفش، بستن دكمه‌هاي لباس يا بازكردن جعبه اسباب بازي‌ها مي‌كند تحسين‌برانگيز است، اما ممكن است نوپا از عهده انجام كار بر نيامده و در اين صورت آرام كردن او كار آساني نخواهد بود.
تقویت مهارت های حرکتی
14 ماهگي بهترين زمان براي تقويت مهارت هاي حركتي كوچولو است.
برای تقویت مهارت‌هاي حرکتی تاز‌ه‌وارد به او کمک کنید تا روش‌های استفاده صحیح و کارآمد از انگشتانش را بیاموزد.
اسباب‌بازی‌های فکری متعددی وجود دارد که به کوچولوی 14 ماهه کمک می‌کند تا آنچه را در سر می‌پروراند را عملی کند.
بای بای کردن یکی دیگر از مهارت‌های حرکتی کوچولو در این ماه است.
تازه‌وارد که اکنون مفهوم خداحافظی را به خوبی درک می‌کند از دستان خود برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کند.
بیش از نیمی از کودکان در این سن مهارت نوشیدن آب از لیوان را آموخته‌اند و بسیاری از آنها علاقه‌مند هستند تا نیازهای خود را با چند واژه‌ای که به تازگی یاد گرفته‌اند بیان کنند.
فراهم کردن محیطی امن و عاری از کوچکترین خطرات، زمینه لازم را برای کاوشگری‌های کوچولو فراهم می‌کند.
به یاد داشته باشید پوشاندن پریز برق، قفل کردن کابینت‌ها یا کمدهایی که ارتفاع کمی از زمین دارند و قرار دادن وسایل نوک تیزیا شکستنی دور از دسترس تازه‌وارد سبب می‌شود تا نوپا ساعت‌های زیادی را در طول روز با آرامش به بازی وکنکاش بپردازد.
کسب مهارت غذا خوردن و آشنایی با مواد غذایی یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که کوچولوی
14 ماهه در این سن می‌آموزد.
نباید از او انتظار داشت مانند بزرگترها طریقه استفاده از سرویس غذاخوری را بداند از طرف دیگر محروم کردن تازه‌وارد از کسب این تجربه و سرزنش او هنگامی که از انگشتانش برای صرف غذا استفاده می‌کند باعث سرکوب رشد شناختی نوپا می‌شود.
باید به او اجازه داد تا ازمیان مواد غذایی سالم خودش انتخاب کند.
قاشق غذاخوری وسیله مورد علاقه کوچولو بوده و او را با دنیای زیبا و رنگارنگ مواد غذایی آشنا می‌کند.
تعامل با همسالان
نوپای 14 ماهه تصور می‌کند که دنیا تنها متعلق به اوست و او در مرکز جهان خویشتن قرار دارد.
درک دیگر همسالان برای او مانند تصوری است که از عروسک‌ها دارد و نباید از او انتظار داشت تا با همسن و سالانش تعامل داشته و با آنها بازی کند.
تنها چیزی که برای کوچولو اهمیت دارد محقق شدن خواسته‌هایش است.
اغلب کودکان در این سن هنگام پوشیدن لباس مقاومت کرده و برخلاف گذشته که با والدین خود همکاری می‌کردند اکنون هنگامی که مادر قصد دارد دکمه‌ لباسش را بسته یا جوراب پایش کند با لجبازی‌های او مواجه می‌شود.
سرگرمی های مورد علاقه
گوش دادن به موسیقی یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه تازه‌وارد در 14 ماهگی است و نه تنها او را آرام خواهد کرد بلکه یکی از راهکارهای مؤثر برای کمک به رشد فکری و شناختی نوپا است.
گوش دادن به موسیقی او را با انواع آواها آشنا خواهد کرد و ذهن تازه‌وارد را برای درک مفاهیم جدید آماده می‌سازد.
کوچولو در این سن دوست دارد در کنار پدر و مادر بازی کند و حضور غریبه‌ها او را خجالت‌زده می‌کند.
مهارت‌های گفتاری، شنوایی و تشخیصی تازه‌وارد در این ماه بسرعت در حال تکامل یافتن است.
او پس از شنیدن نام خود و پدر و مادرش واکنش مثبت نشان می‌دهد و هر روز کلمات جديدتری به دایره واژگانش اضافه می‌شود.
بازگویی کلماتی که کوچولو آنها را ادا می‌کند در قالب جمله‌های طولانی و تکرار آنها به رشد حافظه و یادگیری بهتر او کمک می‌کند.
برخاستن و نشستن مهارتي است كه بيشتر از نيمي از كودكان 14 ماهه قادر به انجام آن هستند. كوچولو در اين سن نه تنها مهارت راه رفتن را آموخته است، بلكه ممكن است به طرف عقب و در مسيري مخالف گام بردارد و والدينشان را غافلگير كند.
بسياري از كودكان در 14 ماهگي مشتاق هستند تا واژه‌هاي متضاد، كلماتي را كه به تازگي مفهوم آن را آموخته و از زبان والدين شنيده يا وقتي پدر و مادر او را از انجام كاري بازمي‌دارند، علت را بفهمد.
خواب کوچولو
خواب كوچولو در اين ماه ممكن است كم شود، اما به‌طور ميانگين، تازه‌وارد در 14 ماهگي به‌طور متوسط 11 ساعت در طول شب خوابيده و 2 بار در روز به مدت 2 تا 5/2 ساعت به خواب مي‌رود.
وزن ايده‌آل براي تازه‌وارد در اين ماه هشت تا 9 كيلوگرم است كه به فاكتورهايي مانند جنسيت و قد بستگي دارد. به‌طور كلي كوچولو در سال دوم زندگي بين 4/1 تا 6/2 كيلوگرم بر وزن او اضافه مي‌شود و قد او به‌طور متوسط به 70 تا 75 سانتيمتر مي‌رسد.
تمايز قائل شدن بين طعم غذاهاي مورد علاقه تازه‌وارد، استفاده از حس شنوايي براي يادگيري، لذت بردن از هل دادن يا كشيدن ماشين‌هاي اسباب‌بازي يا وسايل بازي چرخ‌دار و ورق زدن كتاب از جمله مهارت‌هايي است كه كودك در 14 ماهگي انجام مي‌دهد.
كوچولو در اين سن به‌راحتي ميان خويشتن و ديگران هنگامي كه تصوير خود را در آينه مي‌بيند، تفاوت قائل مي‌شود.
پوشيدن كفش، غذاخوردن با قاشق، حمام كردن و انجام كارها به تنهايي كه به معناي آغاز خودمختاري كودك است از ديگر مهارت‌هايي است كه بسياري از كوچولوهاي 14 ماهه از انجام آن لذت مي‌برند.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم شهریور 1389ساعت 9:22  توسط ال آی خانوم | 

نكات تغذيه‌اي كودكان   

كودك بين4 تا 6 ماهه آماده خوردن انواع مواد غذايي است. بهترين كار براي والدين اين است كه هر دفعه غذايي حاوي يك ماده جديد را به او بدهيد.
از آنجايي كه كودك در اين مرحله طعم شيريني را بهتر حس مي‌كند مي‌توانيد به او ميوه‌هايي مانند هلو و گلابي به شكل پوره و نرم بدهيد.
البته برخي متخصصان هم نظر متفاوتي دارند و توصيه مي‌كنند غذاهاي شيرين و خوش‌طعم را كمتر به كودك دهيد تا به طعم شيريني‌جات و مواد قندي عادت نكند.
البته شما در انتخاب آزاد هستيد فقط بايد توجه داشته باشيد كه از غذاهاي ساده استفاده كنيد.
مي‌توانيد خودتان ميوه‌ها و سبزيجات را بپزيد و به شكل كمپوت يا پوره درآوريد يا از غذاهاي آماده بسته‌بندي و مطمئن استفاده كنيد.
اگر صبح و عصر به فرزندتان كمي فرني مي‌دهيد مي‌توانيد در يكي از اين وعده‌ها مقدار كمي ميوه و در وعده ديگر كمي سبزيجات به او بدهيد.
از آب ميوه هم مي‌توانيد استفاده كنيد، اما از آب ميوه‌هاي پراسيد مانند آب پرتقال يا آب گوجه‌فرنگي صرف‌نظر كنيد.
در ضمن در دادن آبميوه به كودك زياده‌روي نكنيد. آبميوه‌ها پركالري بوده و خوردن يك شيشه آبميوه به طور مرتب موجب اضافه وزن او مي‌شود.
البته شيوه بهتر اين است كه آبميوه را با مقداري آب ساده مخلوط كنيد و به كودك بدهيد. به طور كلي سعي كنيد بيشتر از 120 ميلي‌ليتر در روز به كودك آبميوه ندهيد.
در ضمن بهترين وقت براي دادن غذاهاي جامد به كودك وقتي است كه او گرسنه باشد. البته نه آنقدر گرسنه كه حوصله خوردن مواد غذايي جديد را نداشته باشد.
بهتر است او را روي صندلي غذايش بنشانيد و با استفاده از يك قاشق كوچك با دسته بلند مقدار كمي غذا را در دهانش بگذاريد.
غذا را نوك زبان او نگذاريد بلكه كمي عقب‌تر گذاشته تا راحت‌تر عمل بلعيدن را انجام دهد.
اگر آن را دوست داشته باشد براي قاشق بعدي دهانش را باز مي‌كند.
اگر در چند قاشق اول غذا را از دهان بيرون ريخت تعجب نكنيد زيرا عمل بلعيدن نياز به تمرين دارد.
وقتي فرزندتان بلعيدن را به خوبي ياد گرفته باشد، اما در مواردي غذا را بيرون ريخت شايد به اين معناست كه سير شده. در چنين مواقعي هرگز او را وادار به غذا خوردن نكنيد.
علائم ديگري نيز مانند نق زدن، برگردانيدن سر به طرف ديگر، باز نكردن دهان و بيرون دادن غذا نيز نشان مي‌دهد كه او سير شده و ديگر غذا نمي‌خواهد
+ نوشته شده در  شنبه ششم شهریور 1389ساعت 10:32  توسط ال آی خانوم | 
يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه يك كودك چهار ماهه بدون شنيدن كلمه‌اي تنها با نگاه كردن به تغييرات خطوط چهره مانند شكل لب‌ها در هنگام صحبت و همچنين طرز حركات و رفتار شخص مانند ريتم حركات سر كه در زبان‌هاي مختلف متفاوت است مي‌توانند تشخيص دهند كه گوينده با يك زبان ديگر صحبت مي‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پايگاه اينترنتي ساينس، از دهه ‪ ۱۹۸۰‬با سند و مدرك اثبات شده است كه نوزادان زمانيكه دو زبان مختلف صحبت مي‌شود مي‌توانند تفاوت ميان آنها را تشخيص دهند اما در اين مطالعه محققان مي‌خواستند تعيين كنند كه آيا نوزادان تغييراتي كه بر اساس حركات گوينده در زمان صحبت دو زبان ايجاد مي‌شود را نيز مي‌توانند تشخيص دهند يا خير.

محققان "دانشگاه بريتيش كلمبيا" (‪ (U.B.C‬در "ونكوور" كانادا ‪۳۶‬ نوزاد را به سه گروه جداگانه چهار، شش و هشت ماهه تقسيم كردند.

در اين مطالعه نوزادان در دامان مادرانشان نشستند و بي‌آنكه كلمه‌اي بشنوند از صفحه تلويزيون به گوينده‌هايي كه با دو زبان صحبت مي‌كردند نگاه كردند.

تمامي اين گوينده‌ها زن بودند و يك كتاب داستان كودكان را با دو زبان انگليسي و فرانسه خواندند.

محققان مطالعه را با پخش يك فيلم ويديويي آغاز كردند كه در آن گوينده به يك زبان قصه مي‌گفت و زمانيكه بي‌توجهي نوزادان شروع مي‌شد، قصه را با زبان ديگري پخش مي‌كردند.

محققان در دو گروه از كوچكترين نوزادان (نوزادان چهار ماهه) متوجه شدند زمانيكه زبان تغيير مي‌كرد توجه آنها نيز دوباره جلب مي‌شد كه نشان مي‌دهد اين نوزادان متوجه مي‌شدند كه چيزي تغيير كرده است.

"ويتني ويكوم" دانشجوي فارغ التحصيل در مركز مطالعات اطفال در ‪U.B.C‬ گفت، با وجود اينكه دو گروه كوچكترين نوزادان ظاهرا تفاوت دو زبان مختلف را تشخيص دادند به نظر مي‌رسيد گروه نوزادان هشت ماهه نيز به وضوح به تغيير دو زبان پي بردند.

در تلاشي براي توضيح اين موضوع محققان اين بار آزمايش‌هاي خود را بر روي كودكان شش و هشت ماهه‌ي انجام دادند كه اعضاي خانواده‌هاي آنان در خانه به دو زبان انگليسي و فرانسه صحبت مي‌كردند.

اين بار به نظر مي‌رسيد كه تمامي اين كودكان زمانيكه گوينده زبان خود را تغيير مي‌داد، متوجه مي‌شدند.

ويكوم معتقد است كه نوزادان با يك توانايي ذاتي براي تشخيص بصري زبان‌هاي مختلف به دنيا مي‌آيند با وجود اين اگر تنها در معرض يك زبان قرار گيرند اين توانايي با گذشت زمان و بزرگ شدن آنها محو مي‌شود.

با بزرگ شدن كودكان درك آنها از يك زبان تخصصي و دقيق مي‌شود كه توانايي آنها را براي تشخيص زبان‌هاي ديگر محو مي‌كند.

اما نوزادان خانواده‌هاي دو زبانه توانايي خود را براي تشخيص ميان دو زبان متفاوت حفظ مي‌كنند زيرا آنها بطور عادي در معرض دو زبان قرار مي‌گيرند و با هر دو زبان آشنا مي‌شوند.

+ نوشته شده در  شنبه ششم شهریور 1389ساعت 10:24  توسط ال آی خانوم | 

ورود كوچولو به دومين سال زندگي آغاز آشنايي او با دنياي رنگارنگ تجربيات و يادگيري است. كوچولوي 13 ماهه كه اكنون به خوبي قادر است دو كلمه سلام و خداحافظي را ادا كند پا به دنياي ديگري گذاشته و مفهوم برقرار كردن ارتباط با اطرافيان را درك مي‌كند.
كوچولو به خوبي معناي مفاهيمي را كه پدر، مادر و ديگر اطرافيان از طريق كلام يا زبان اشاره و بدن به او منتقل مي‌كنند، فهميده و نخستين پايه‌هاي بناي اعتماد به نفس و خودباوري در او شكل مي‌گيرد.
كوچولوي 13 ماهه به شدت به محبت و توجه اطرافيان به ويژه مادر نيازمند است و با نگاهي كه سرشار از كنجكاوي و شوق آموختن است حركات پدر و مادرش را دنبال مي‌كند.
پاسخ به موقع و مناسب اطرافيان كه سرشار از محبت و اطمينان است،به تازه وارد احساس امنيت مي‌بخشد و در شكل‌گيري شخصيت او مؤثر بوده وسبب مي‌شود تا كوچولو نخستين گام جاده اعتماد به نفس را با موفقيت بر دارد.
آرزوهاي كوچولو
اغلب 13 ماهه‌ها مفاهيمي نظير قدرت انرژي و نيرومندي را درك كرده و در تلاش هستند تا از اين مفاهيم براي به مقصد رساندن اهدافشان استفاده كنند.
براي نمونه كوچولو كه به تازگي چگونه راه رفتن را آموخته است دلش مي‌خواهد بدود يا مانند كودكاني كه از او بزرگتر هستند در زمين بازي پارك مشغول شود، تاب بازي ياحتي دوچرخه سواري كند.
از چشمان مشتاق تازه وارد به راحتي مي‌توان از آرزوهايش با خبر شد و براي رسيدن به آنها به او كمك كرد.بايد توجه داشت بسياري از كودكان مفهوم اينكه از نيرو وتوان كافي براي انجام كارهايشان برخوردار نبوده را به خوبي درك كرده و در صورت بي‌توجهي والدين نااميد مي‌شوند.
كم شدن اشتهاي كوچولو پس از ورود به دومين سال زندگي طبيعي است. بين تولد يك سالگي تا زماني كه نوپا دو ساله مي‌شود روند رشد كمي كندتر شده و ممكن است وزن او كاهش پيدا كند.برخي از كودكان نيز در نخستين ماه‌هاي سال دوم زندگي بهانه‌گير و بد غذا مي‌شوند و ممكن است تمايل كمتري به غذا خوردن داشته باشند.
در 13 ماهگي كوچولو مشتاقانه مايل است تا
دو كلمه مامان و بابا را بيان كند و تشويق‌هاي والدين و خوشحال شدن آنها وقتي تازه وارد والدينش را خطاب مي‌كند كمك مؤثري به او خواهد شدتا به دنياي زبان مادري قدم بگذارد.
نوپاي 13 ماهه ياد مي‌گيرد چگونه زبان مادري اش را جايگزين زبان گريه كرده و خواسته هايش را از اين طريق به اطرافيان منتقل كند.
همچنين او استفاده از دستان خود را براي ارتباط با دنياي اطراف آموخته و ممكن است با زبان اشاره قبل از آنكه توانايي اداي كلمات را داشته باشد با پدر و مادر صحبت كند.
بازي‌هاي مورد علاقه
كودكان در اين سن علاقه‌مند به كسب تجربيات فراوان از محيط اطراف هستند و در صورتي كه پدر يا مادر ساعاتي از روز را صرف آموختن اين تجربيات به فرزندشان كنند در ارتقاي رشد شناختي و افزايش بهره هوشي كودك در آينده نقش به سزايي خواهد داشت.
كوچولو دلش مي‌خواهد پرنده‌ها را از نزديك ببيند پرواز پرنده‌ها در آسمان براي او شگفت انگيز خواهد بود يك بعد ازظهر زيبا همراه با كوچولو به پارك رفته و آسمان پر از پرنده را به او نشان دهيد.
بازي قايم باشك سرگرمي كوچولو در 13 ماهگي است در گوشه‌اي از اتاق مخفي شده تا نوپا پس از ديدن مجدد شما در پايان بازي خوشحال شود. او از اينكه پشت كتاب‌ها صندلي يا ميز مخفي شود تا شما به دنبال او بگرديد و چند بار نامش را صدا بزنيد خوشحال خواهد شد و مرتباً دوست دارد اين بازي را تكرار كند.
پرتاب توپ‌هاي كوچك و رنگي و ابري به سمت كوچولو يكي ديگر از بازي‌هاي مورد علاقه كودكان در 13 ماهگي است.
در اين سن نوپا به خوبي مفهوم عمل و عكس العمل را درك كرده و پس از دريافت توپ يا اسباب بازي تمايل دارد با عمل پرتاب به ديگران پاسخ دهد.
توپ بازي شناخت و رشد ارتباطي كودك را ارتقا مي‌بخشد.
نام بردن اجزاي بدن كوچولو پس از اشاره كردن به آنها از ديگر بازي‌هاي مورد علاقه تازه وارد است هنگامي‌كه به كوچولو گفته مي‌شود چشم يا دهانش كجاست انگشتش را به سمت اين اعضا مي‌برد و شوق بدست آوردن اين تجربه جديد از نگاه كنجكاو يا لبخند حاكي از رضايتش به خوبي آشكار است.
به عقيده روانشناسان انجام چنين بازيهايي سبب مي‌شود تا كودك بهتر و انديشمندانه‌تر به تجزيه و تحليل مسائل اطرافش پرداخته و كسب مهارت‌هاي گفتاري و يادگيري زبان براي او آسان تر خواهد بود. كوچولوي 13 ماهه به آشپزي علاقه خاصي دارد بنابراين تعجب ندارد با وجود اينكه اتاق تازه وارد پر از اسباب بازيهاي مختلف است مشتاقانه به آشپزخانه سرك مي‌كشد تا بازي كند.
قاشق‌هاي چوبي يا بشقاب و فنجان‌هاي پلاستيكي و قرار دادن آنها در كابينت خالي و امن كه محل بازي كوچولو است او را ساعت‌ها سرگرم مي‌كند و اين بازي ممكن است راهكار مناسبي براي علاقه‌مند كردن كودكان بد غذا به تغذيه سالم باشد.
دندان‌هايي سالم
بررسي دندان‌هاي كوچولو يك ماه پس از جشن تولد يك سالگي او توسط دندانپزشك اهميت فراواني در پيشگيري از پوسيدگي‌هاي بعدي دارد. كاهش قند و شكر در رژيم غذايي تازه‌وارد و استفاده از فلورايد براي شست وشوي دهان كوچولو خطر پوسيدگي دندان را كاهش مي‌دهد.
رؤياهاي كوچولو
درك مفاهيمي كه تازه‌وارد به صورت رؤيا در خواب مي‌بيند، يكي ديگر از تجربيات او در 13 ماهگي است.
در اين ماه كودك ممكن است هر شب خواب ببيند و ذهن او درگير با رؤياها شود. 12 تا 14 ماهگي، زماني است كه اغلب شب‌ها از خواب پريده و رفتارهايي در او مانند گريه كردن و جيغ كشيدن پس از پريدن از خواب شبانه شايع است.
برنامه‌ريزي مناسب و خوابيدن كوچولو در ساعت مشخص كمك زيادي به كاهش برخاستن از خواب مي‌كند. از طرف ديگر، خوابيدن تازه‌وارد در جايي كه او احساس آرامش و امنيت مي‌كند، مانع از تأثيرگذاري رؤياهاي شبانه و برخاستن او از خواب مي‌شود.
قهرمان كوچولو
كوچولوي 13ماهه در اين سن سرشار از انرژي است. وقوع هر اتفاق تازه و به‌دست آوردن هر تجربه جديد براي او جالب است و تازه‌وارد را تشويق مي‌كند تا هر چه بيشتر براي كشف دنياي جديد تلاش كند.
او دوست دارد كتاب يا عكس‌هاي يادگاري را پاره كند. از شكستن گلدان گرانقيمت احساس خوشحالي مي‌كند. در اين ميان سرزنش‌هاي اطرافيان ممكن است از تقويت و رشد ذهن كاوشگر تازه‌وارد در
13 ماهگي جلوگيري كند. بدين منظور بهتر است، براي او برجي از مكعب‌هاي پلاستيكي ساخته يا چند سطل پلاستيكي در اختيار او قرار دهيد تا ذهن كنجكاو كوچولو با خراب كردن و دوباره ساخته شدن اسباب‌بازي‌ها، روند طبيعي رشد را حفظ كند.
مهارت‌هاي اجتماعي
آينه يكي از ابزارهاي مورد علاقه نوپاي 13 ماهه است. او در اين ماه ممكن است ساعت‌ها مقابل آينه نشسته، ايستاده يا راه برود. بازتاب حركات او يا والدينش در آينه براي او شگفت‌آور بوده و باعث مي‌شود، نخستين راه‌هاي ارتباط با دنياي اطرافش را بياموزد. تازه‌وارد كه به تازگي مفاهيم سلام و خداحافظي را درك كرده است، با تمرين اين مهارت‌ها در مقابل آينه، خود را براي ورود به دنياي جديد آماده مي‌كند.
وابستگي‌هاي عاطفي
كوچولو در 13 ماهگي وابستگي عاطفي شديدي به مادر دارد. تنها گذاشتن او با گروه دوستان يا اعضاي فاميل براي چند ساعت ممكن است اين تصور را در ذهن او ايجاد كند كه مادرش را ديگر ملاقات نخواهد كرد و او براي هميشه، كوچولو را ترك كرده است. به عقيده متخصصان تنها گذاشتن نوپا از 10 تا 17 ماهگي در ساعت‌هاي طولاني، باعث تشديد اضطراب در اثر جدايي از مادر خواهد شد.
استقلال‌طلبي
پايه‌گذاري حس استقلال‌طلبي از دوران كودكي شكل مي‌گيرد. 13 ماهگي بهترين زمان براي آموزش اين مهارت به كوچولو است. تازه‌وارد در سيزدهمين‌ ماه زندگي‌اش، دوست دارد، به‌طور مستقل بازي كند. بنابراين روانشناسان توصيه مي‌كنند، والدين بايد وسايل بازي كه از ايمني آن اطمينان دارند را در اختيار كودك قرار داده و پس از آموزش اصول اوليه بازي، او را براي مدت كوتاهي رها كرده تا به‌طور مستقل مشغول بازي شود و سپس زماني كه كوچولو از بازي خسته شده يا نياز به كمك مادر و پدر داشته باشد، به كمك او رفته و مشكلش را حل كنيد. معرفي يك سرگرمي جديد، شوق دوباره را براي كسب تجربيات بيشتر در او به‌وجود خواهد آورد

 منبع : روزنامه ایران

+ نوشته شده در  شنبه ششم شهریور 1389ساعت 9:39  توسط ال آی خانوم |